تحقیقات درباره ماه

طبق تحقیقات جدید منتشر شده در روز دوشنبه ، 25 نوامبر ، میزان آب در سطح ماه بیش از آنچه تصور می شد ، بیشتر است ، مولکول های آب در داخل خاکریزها و ذرات معدنی و به احتمال زیاد در مناطقی از کره زمین هستند که همیشه تاریک هستند. حجم بیشتری از آب وجود دارد.

تحقیقات علمی حدود 11 سال پیش ثابت کرد که مقدار کمی آب در سراسر ماه وجود دارد. اما نتایج تحقیقات جدید علمی برای اولین بار وجود مولکول های آب در سطح کره زمین را بدون هیچ گونه ابهامی اثبات می کند.

در همان زمان ، یک تیم تحقیقاتی دیگر اظهار داشت که حدود 40،000 کیلومتر مربع از سطح ماه همیشه در سایه است و احتمالاً در این مناطق آب بیشتری به شکل یخ وجود دارد.

وجود حجم زیادی از آب در سطح ماه مسئله بسیار مهمی است و می تواند تأثیر بسزایی در سفر انسان به این سیاره داشته باشد ، هم به صورت تأمین آب آشامیدنی و هم به عنوان یکی از عناصر تولید سوخت.

یک تیم تحقیقاتی در مرکز مأموریت های فضایی ناسا به سرپرستی کیسی هانیبال ، وجود مولکول های آب را در داخل ذرات خاک یا لایه های بلوری در سطح ماه کشف کرده اند.

در مطالعات قبلی ، در مورد مشاهده آب یا هیدروکسیل ، که از نظر ساختار مولکولی بسیار شبیه به آب است ، تردید وجود دارد. اما تحقیقات جدید از روشی استفاده کرده است که تمایز آنها را به خوبی تشخیص می دهد و بدون شک وجود مولکول های آب را اثبات می کند.

تنها راه وجود آب در سطح ماه که در معرض شرایط بسیار نامساعد جوی قرار دارد ، پنهان کردن این مولکول ها در میان ذرات خاکریز و لایه های کریستال طبیعی است.

محققان از داده های جمع آوری شده توسط رصدخانه سوفیا استفاده کردند. این تلسکوپ فضایی روی هواپیمای بوئینگ 747S است. این فونداسیون نصب شده و با پرواز در ارتفاعات بسیار داده های خود را جمع آوری می کند.

کیسی هانیبال ، نویسنده اصلی تحقیق ، گفت: “بسیاری از مردم تصور می کنند آبی که کشف کرده ایم به صورت یخ است ، اما این درست نیست.” وی افزود: آنچه ما دیده ایم مولكول های آب است اما به دلیل پراكندگی بسیار زیاد نتوانسته اند با هم جمع شوند و یخ یا ذرات آب مایع را ایجاد كنند.

مطالعه دوم که در مجله Nature Astronomy منتشر شده است ، بر مناطق تاریک سطح ماه که حدود 160 درجه زیر صفر هستند متمرکز است. در چنین سرما ، آب می تواند میلیاردها سال پایدار بماند.

در این تحقیق به سرپرستی ستاره شناس پل هین از دانشگاه کلرادو از داده های جمع آوری شده توسط یک فضاپیمای ناسا که مأموریت آن شناسایی ماه است استفاده شده است. این اطلاعات نشان می دهد که دهها میلیارد سایه کوچک به اندازه یک سکه در قسمت تاریک ماه وجود دارد و بیشتر آنها در مناطق قطبی کره زمین قرار دارند.

پل هین گفت: “تحقیقات ما نشان می دهد که ممکن است در بسیاری از نقاط ماه که قبلاً ناشناخته بودند ، آب یخی وجود داشته باشد.” “حجم آب در دو قطب ماه احتمالاً بسیار بیشتر از آن است که قبلاً تصور می شد و دسترسی به آب برای نمونه برداری و تحقیق را آسان تر می کند.”

ناسا در حال آماده سازی برای سفر بعدی فضانوردان به ماه است که علاوه بر تحقیق در مورد کره زمین ، به مأموریت های بعدی برای ارسال فضانوردان به مریخ نیز کمک خواهد کرد. دستیابی به آب در سطح ماه می تواند به این مأموریت ها کمک کند.

کیسی هانیبال ، محقق ناسا افزود: “وجود آب به مناطق قطبی ماه محدود نمی شود و حضور آن در سطح سیاره بیش از آنچه تصور می شد ، است.”

پاول هین از دانشگاه کلرادو گفت: “یافتن منبع آب در ماه یکی از مهمترین سالاتی است که می خواهیم در این تحقیق به آن پاسخ دهیم.” “اکنون تصور می شود که منشأ این شهاب سنگ ها یا سایر اجرام آسمانی ذرات فضا ، طوفان های خورشیدی یا انتشار گازهای آتشفشانی خود سیاره است.”

وی افزود: “کشف منشأ آب در ماه ، نزدیکترین سیاره به زمین ، می تواند به کشف منشا آب در کره زمین کمک کند ، که هنوز هم یکی از سوالات بی پاسخ علوم سیاره ای است”.

منبع: رویترز

درباره ی Btjyy92564708

مطلب پیشنهادی

افزایش عمر باتری موبایل

رگز تلفن خود را یک شب تا صبح روشن نکنید _اگر تلفن شما دارای کاور …